Największy publiczny inwestor drogowy otrzymał właśnie unijne dofinansowanie do budowy dróg ekspresowych S6 Koszalin - Słupsk oraz S19 Lublin - Lubartów Północ. Tym samym GDDKiA przekroczyła półmetek alokacji w ramach FEnIKS. Łączna kwota dofinansowania wynosi 9,8 mld zł.
GDDKiA zawarła już umowy na 17 inwestycji w ramach programu Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Dwie najnowsze dotyczą: S6 Koszalin – Słupsk oraz S19 Lublin – Lubartów.
Pierwsza z inwestycji kosztuje łącznie 1,8 mld zł, w tym wydatki kwalifikowane to 1,1 mld zł. Unia dołożyła 966,3 mln zł. W ramach inwestycji powstanie 46 km drogi ekspresowej S6 wraz z sześcioma węzłami drogowymi: Kawno, Malechowo, Karwice, Sławno Zachód, Sławno Południe, Sławno Wschód, Wrześnica i Sycewice oraz dwoma miejscami obsługi podróżnych (MOP Karwice Północ i Południe). Wybudowane zostaną także Obwód Utrzymania Drogowego, obiekty inżynierskie oraz drogi dojazdowe.
S19 Lublin – Lubartów Północ to 23 km drogi. Całkowity koszt inwestycji to 1,4 mld zł, z tego wydatki kwalifikowane to 720,1 mln zł. Dofinansowanie z Unii wyniesie 612,1 mln zł. W ramach tego zadania powstaną 23 km drogi ekspresowej S19 i cztery węzły drogowe: Lubartów Północ, Lubartów Zachód, Niemce Wschód i Niemce Południe. Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie i drogi dojazdowe.
Wszystkie dofinansowane do tej pory inwestycje są warte 22,7 mld zł, a dofinansowanie unijne wynosi 9,8 mld zł. To ponad połowa alokacji przyznanej GDDKiA w ramach FEnIKS.
Alokacja środków UE dla GDDKiA w ramach dwóch priorytetów programu FEnIKS, dotyczących wsparcia sektora transportu z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego obejmie 30 projektów drogowych. Łącznie będzie wynosić ok. 18 mld zł. Jak tłumaczy inwestor, pierwsze umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, były to tzw. umowy fazowane. Źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był w ich przypadku również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Łącznie GDDKiA zawarła umowy na sześć takich inwestycji, są to: S1 Oświęcim – Bielsko-Biała, S7 Widoma – Kraków Nowa Huta, A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, S61 Łomża Zachód – Kolno, obwodnica Oświęcimia w ciągu DK-44 oraz obwodnica Poręby i Zawiercia w ciągu DK-78.
Poza tym podpisane zostały umowy o dofinansowanie dla: S3 Świnoujście – Troszyn, S7 Miechów – Szczepanowice,S7 Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Dofinansowana została także realizacja S6 Słupsk – Bożepole Wielkie, obwodnicy Opatowa, A2 Siedlce – Biała Podlaska, S1 Kosztowy – Oświęcim oraz S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.